A hétvégi házi feladatok és iskolai számonkérés szabályai Kivonat a házi rendből és a pedagógiai programból
14. A hétvégi házi feladatok és iskolai számonkérés szabályai
Kivonat a házi rendből és a pedagógiai programból
Pedagógia törekvések a házi feladattal kapcsolatban
-
A házi feladatok legfontosabb funkciója a tanórán feldolgozott tananyaghoz kapcsolódó gyakorlás (készség- és képességfejlesztés), valamint a tananyaghoz kapcsolódó ismeretek megszilárdítása;
-
Törekszünk arra, hogy a hétvégi felkészülés ne akadályozza a családi programok lebonyolítását, ezért az első-nyolcadik évfolyamon a tanulók hétvégére és a tanítási szünetek idejére – a szokásos (egyik óráról a másikra esedékes) feladatokon túl – lehetőség szerint alig kapnak szóbeli és írásbeli házi feladatot;
A tanulók házi feladatra vonatkozó kötelességei:
-
A tanuló kötelessége, hogy a pedagógiai programban foglalt tanulmányi kötelezettségének eleget tegyen, felkészüljön a tanórákra, házi feladatait elkészítse.
-
Nem kap a tanuló elmarasztaló érdemjegyet a felszerelés hiányosságáért (kivétel lehet például a testnevelés), a megoldatlan házi feladatért, ill. csak akkor, ha készületlenséggel társul, mely a tanórai számonkérés során derül ki.
A beszámoltatás formái
-
Az iskola a nevelő és oktató munka egyik fontos feladatának tekinti a tanulók tanulmányi munkájának folyamatos ellenőrzését és értékelését.
-
Az ellenőrzés voltaképpen információszerzés a tanulók fejlődéséről, teljesítményeiről, az értékelés pedig az így kialakult kép egybevetése az elvárt és elvárható fejlődéssel, fejlődési ütemmel és teljesítmény-színvonallal.
-
A nevelők a tanulók tanulmányi teljesítményének és előmenetelének értékelését, minősítését elsősorban az alapján végzik, hogy a tanulói teljesítmény hogyan viszonyul az iskola helyi tantervében előírt követelményekhez; emellett azonban figyelembe veszik azt is, hogy a tanulói teljesítmény hogyan változott – fejlődött-e vagy hanyatlott – az előző értékeléshez képest.
Írásbeli beszámoltatás:
-
felmérők – szummatív értékelések (tanév végén) az éves ellenőrzési terv szerint,
-
témazárók
-
tantárgyi feladatlapok, dolgozatok – (kisebb résztémát kérnek számon),
-
tantárgytesztek (külső mérések, melyek lehetővé teszik, hogy az egyes iskolák tanulóinak teljesítményét összehasonlítsuk, vagy az országos átlaghoz viszonyítsuk),
-
összefüggő írásbeli felelet (esszé) meghatározott szempontok szerint,
-
munkafüzeti feladatlapok
-
röpdolgozatok – 10-25 perces lényegre irányuló kikérdezés – pl.: fogalmak,
szóbeli beszámoltatás
-
kikérdezés (sok apró célzott kérdés és felelet),
-
egyéni és csoportos beszélgetések (céltudatos tanári irányítással),
-
összefüggő felelet (konkrét, megadott témában),
-
kiselőadás (előzetes felkészülés alapján, kijelölt vagy választott témából)
-
tantárgy-specifikusan szerepelnek a rajzos, tárgykészítéses, mozgásos beszámoltatás is
A tanuló kötelessége, hogy az írásbeli számonkéréseken jelen legyen, a dolgozatokat megírja, a tantárgyak teljesítési követelményeinek megfeleljen. Annak a tanulónak, aki az írásbeli dolgozat alatt meg nem engedett segédeszközt használ, a dolgozatát a szaktanár elégtelenre értékeli. Kivétel Ez alól kivétel a diák számára a szakvéleményben meghatározott segédeszköz.